Scent Marketing neboli aroma marketing je poměrně mocným novodobým nástrojem, jak se klientům vepsat do paměti a ovlivnit to, jak se právě cítí. První dojem máte šanci udělat jen jednou.
Je dokázáno, že si člověk určitou událost či věc zapamatuje 100x lépe pomocí čichu než pomocí zraku, sluchu, hmatu či chuti. Zážitky z prvních sekund totiž ovlivňují vnímání značky a chování zákazníků i v budoucnosti. Díky laboratorním studiím a přesné statistice lze přiřadit k dané cílové skupině vhodnou vůni a techniku provonění. A tím také ovlivnit její nákupní chování. Vůně mají na naše emoce velký vliv, proto si jimi kdekoliv můžeme celkem snadno navodit přesně takovou atmosféru, jakou potřebujeme.
Jak vypadá využití scent marketingu v praxi?
Mezi to nejběžnější patří provonění velkých hotelových řetězců nebo letadel aerolinek, které často volí jednotnou brand vůni např. jasmínu, zeleného čaje či eukalyptu, pro navození pohodové a uklidňující atmosféry. Aromatizovaný prostor se tak stává útočištěm před okolním rušným světem.
Samozřejmostí jsou také vůně se schopností podtrhnout předmět podnikání např. vůně žvýkaček umístěná v hračkářství či vůně čerstvě upražené kávy umístěná na benzinových pumpách, aby zdržela zákazníky a přiměla je ke zdržení v příjemném prostředí a k dalšímu nákupu.
Skvělou ukázkou je také kampaň Dunkin Donuts, která díky rozprašování vůně kávy v korejské MHD zvýšila své tržby o 29%.
Lékaři a zubaři často využívají krémovou vůni dětského pudru, která lidem vrací vzpomínky z dětských let a také pomáhají zdolávat dlouholetý mýtus, že u lékaře je cítit většinou zápach z dezinfekce.
Existuje nespočet způsobů využití vůně, ale nejdůležitější je vybrat si kvalitní aroma oleje a k tomu také profesionální přístroje tzv.difuzéry, které budou vámi zvolenou vůni šířit automaticky a maximálně efektivně.